בעיות קשב וריכוז – קשורות לליקויים בתפקוד של מערכת העצבים. בעיות קשב וריכוז מאופיינות בחוסר שליטה ברגשות והתפרצויות.
אופן השימוש
אמטיב להתחיל מ-1 כמוסה ליום ולהעלות למינון של 2-3 כמוסות ליום עם/בלי הארוחה, בהתאם לצורך.
למידע נוסף ולהדרכה 03-5399000
המלצות טבעיות בבעיות קשב וריכוז עפ"י הרפואה הפונקציונלית:
- התאמת נטיית הטיפוסושימוש ביסודות זעירים שחיוניים לגוף (אוליגוטיב) מאזנים את תפקודי הילד. הריכוז חוזר אט אט, הדימוי העצמי משתפר, ההתנהגות רגועה יותר.
- הוראות מיוחדות ניתנות לסביבה הקרובה של הילד: להורים, לאחים, למורים וכו', לצורך קביעת מסגרת נאותה לילד. המשפחה צריכה להבין כי אין טעם בצעקות או באלימות כלפי הילד. זה לא עובד ולהיפך, אנו מאבדים שליטה, וכך גם הילד אשר בטוח שלא אוהבים אותו. יש לזכור עובדה חשובה – הילד סובל וההתנהגות היא ביטוי למצב הרגשי, הפיזי והמנטלי. לכן, אין זה הוגן להעניש ילד שצריך להתמודד עם בעיה אשר מבחינתו אינה ניתנת לשליטה. צריך לקבוע לילד מסגרת וללמד אותו, ע"י שיחות בלבד, לעמוד בתנאי המסגרות. על המסגרות להיות מותאמות לילד ולא להיות קשוחות מידי. השיחות ליד הילד חייבות להיות בנינוחות, וודאי שאין לדבר בנוכחות הילד דברים שעלולים לפגוע בו.אוק
- מומלץ ללמד את הילד לנשום נשימות עמוקותלחלל הבטן ולנשוף בהדרגה ובאופן ממושך. אלה תרגילים קשים להבנה, ועל כן רצוי שההורים ילמדו את התרגילים וילמדו את הילד לבצעם בוקר וערב ובעתות לחץ חריג. הנשימה מבוצעת כאשר האוויר נשאף לאט דרך האף לאזור הבטן, תוך כדי הקפדה על ניפוח הבטן ללא ניפוח החזה. הנשיפה מתבצעת ממושכות דרך הפה, תוך כדי לחיצה על הבטן. אצל ילדים הנוטים לסבול מבעיות אוזניים, סינוסיטיס, ליחה ונשימה, יתגלו לעיתים בעיות למידה, קשב וריכוז ולעיתים בעיות התנהגות. תופעות אלו גורמות לחוסר תפקוד תקין של מערכות הגוף ואף לחוסר שקט ולריכוז ירוד.
- ברפואה הפונקציונלית ידוע הקשר בין לחץ באוזניים עקב דלקות, או אפילונוזלים באוזניים ללא דלקת, לבין יכולת הילד ללמוד ולהתרכז, לכן האבחון בשיטה זו נעשה דרך תעלת האוזן. לילד ולהורים אין יכולת לדעת אם קיימת בעיה ואם לאו כי לא תמיד זה מלווה בכאבים, דלקות או חום. גם מבוגרים יודעים שהם יוצאים מאיפוס אם נכנסו מים לתוך האוזן בזמן צלילה בבריכה והמים לא יוצאים, כי אז יש לחץ ורעש, ואפילו אדם שבדרך כלל רגוע יוצא מכליו והתנהגותו יכולה להיות אגרסיבית ובלתי נעימה. בעיות אוזניים גוררות בעיות ריכוז, בעיות התנהגות, קשיים בלימוד שפות, מתמטיקה ועוד.
- לתזונה חשיבות רבה באיזון תפקודי האדם, אך בעשרים השנים האחרונות שכחנו את חשיבותה ותפקידיה לאדם. עובדה חשובה היא שתזונה וחמצן הם חומרי גלם חיוניים כדי ליצור אנרגיה זמינה בתאים לצורך תפקודי האדם. כיום, האדם משתמש באוכל למלא חסכים רבים בחייו, לבילוי ולהפגת מתחים, אך ייעודה האמיתי של התזונה כמעט ונשכח. המזון הפך לזמין ביותר, אך במרוץ אחרי הטעם והריח המצריך עיבוד שגורם להרס ערכי של המוצר ולתוספת חומרים רעילים רבים הפכה התזונה ממועילה למזיקה.
התזונה משתנה מילד לילד, אך באופן כללי מומלץ על תזונה מיוחדת אשר ביסודה מצמצמת פחמימות ל- 40% מכלל הארוחות ביום, כאשר הפחמימות הן מלאות, 30% חלבונים רזים מהצומח או מהחי, ו-30% שומנים מהצומח. רצוי להקפיד על שלושת המרכיבים האלה בכל ארוחה. רצוי לצמצם את הממתקים והשתייה המתוקה, כולל מוצרים אשר רשום עליהם "דיאטטי" וכל מזון מעובד או צבוע. יש לשלב בארוחות ירקות, פירות, אגוזים, דגנים, קטניות ושמן זית. המעבר לתזונת טבעוני ייעשה בהדרגה ע"י לימוד הילד לעובדות התזונה החדשה (רצוי להראות לילד את חשיבות העניין ולהיעזר בבעל מקצוע בתחום), באהבה רבה וללא כוחניות.
לילדים המסרבים לשפר את התזונה הלקויה, אנו מתאימים תוסף תזונה הנקרא תא חמצני-2 המכיל את כל אבות המזון, באיזון מירבי.
- לילדים הכמהים לפחמימות ולסוכרים מומלץ לשפר את התזונה וגם את זמני הארוחות, כדי ללמד אותם לאכול מנות קטנות ומאוזנות בכל שעה או שעתיים. על התזונה לכלול פירות וירקות, אגוזים, או שקדים לא קלויים או על מנת להשביע את ולאזן את רמות הסוכרים. התוצאה – ילד השולט ברגשותיו, מתפקד טוב יותר ומרוכז.
- תופעה נוספת הגורמת להחרפה בתופעות התנהגות וריכוז קשורה לרגישות למזונות או לעודף ריכוזים של מתכות כבדות או חומרים בריסוסים, חומרים משמרים, צבעי מאכל ועוד.
- באופן כללי, חלקם של הילדים הלוקים בבעיות קשב וריכוז ללא בעיות התנהגות, נמצא גם הוא בעליה רבה. ההתייחסות שלנו לטיפול בהם דומה למה שנכתב לגבי בעיות התנהגות עם קשיי קשב וריכוז.
- הכנסת כלב הביתהתהווה חוויה מתקנת לילד עם בעיות רגשיות. לילד רגיש קל יותר לתקשר עם כלב אשר מקבל אותו כפי שהוא, ומוכן לקבל את המעשים הטובים וההצקות ולשדר אהבה וחיבה בכל מצב. כלב משפר את הביטחון של הילד. עם ירידת רמת החרדות, חוסר הוודאות ואי השקט המאפיינים אותו, קל לילד להירגע.
- תרגיל אלכסונים לשיפור בעיות קשב וריכוז ולאנשים דיסלקטיים: התרגיל מבוצע בעמידה. ברך שמאל עולה למרפק ימין ויורדת. במשך התרגיל, העיניים עוקבות אחרי הברך, עד למקום המפגש עם המרפק.
- קיימים תרגילים נוספים ואנו מלמדים כל ילד את התרגילים המתאימים לו בהתאם לאישיותו.
בעיות קשב וריכוז – הגדרת המחלה
בשנים האחרונות חלה עליה בדיווחים על בעיות התנהגות ובעיות של קשב וריכוז. בעיות קשב וריכוז היא נחלתם של ילדים ומבוגרים ומפריעות בחיי היומיום.
ילדים אשר לא שולטים ברגשותיהם ומתפרצים ללא קשר לנעשה סביבם, בוכים, מכים, נושכים, הורסים סביבם חפצים ובעיקר חסרי מנוחה ונמצאים בתנועה מתמדת של הגוף או חלקים ממנו. בנוסף לבעיות ההתנהגות קיימות תופעות של קושי בקשב ובריכוז.
ילדים אלה סובלים מתגובות יתר לגירויים חיצוניים. הסובלנות שלהם לבצע דברים מונוטוניים נמוכה והתסכול שלהם גדול מאוד ומהיר הגעה.
הם זקוקים למסגרות תומכות, אך משדרים חוסר יכולת בהתמודדות עם מסגרות (גן, בית ספר, בית וכו').
בטעות סוברים בציבור שילד אקטיבי הוא היפראקטיבי אך לא כך הדבר. לכן, יש להיזהר בהצמדת תדמית לא נכונה לילדים אלה.
הנטייה של הממסד (רופאים, פסיכולוגים…) היא לטפל במקרים אלה באופן סימפטומטי, במקום לטפל בשורש הבעיה, כאשר אצל כל ילד הגורמים הם שונים ומורכבים.
בעיות קשב וריכוז – גורמים
- נטיית טיפוס.
- חוסר איזון במערכת ההורמונלית.
- חוסר איזון במערכת העצבים המרכזית.
- בעיות במערכת אף, גרון ובעיקר אוזן.
- חוסר איזון מטבולי.
- חוסר חמצון תקין עקב נשימה לקויה, או מחלות נשימה המגבילות חמצון תקין כמואסתמה וכו'.
- בעיות סביבתיות: מריבות של ההורים בבית, אחים הממררים את החיים בבית, חברים מציקים, מורים מקפחים או משעממים בטון. הדיבור או בצורת הפניה, הורים לחוצים ומלחיצים, רגישויות נפשיות ומנטליות.
- דיסלקציה.
- חוסר ביטחון.
- חרדות.
- תזונה לקויה.
- רגישות לשינויים כמו: סביבה, אקלים, בית ספר וכו'.
בעיות קשב וריכוז – סוגי המחלה
סוגי בעיות קשב וריכוז אצל ילדים:
- ילדים היפראקטיביים– המתפרצים בקלות מכיוון שהם צוברים בדרך גירויים רגשיים.
- ילדים שקטים –המכונסים בתוך עצמם ונראים בוהים בחלל וכאילו מקשיבים, אך למעשה הם מרחפים בעולם משלהם. מדובר בילדים עם נטיית טיפוס להסתגרות. מחשבותיהם נתונות לפחדים ולחרדות שלהם, הם עסוקים במה שחושבים עליהם, ומדמיינים כיצד לממש את רצונותיהם על ידי חלומות בהקיץ. גם הם נחשבים לילדים עם בעיות קשב וריכוז.
- ילדים עם בעיות מוטוריות או דיסלקציה– מתייאשים מהר מהקושי בביצוע משימות, כמו: כתיבה, ציור ועוד. הביטחון שלהם נפגע, הם נעלבים, ואז מתחילה מסכת של בריחה מהמציאות או התפרצות מוזרה שלא אופיינית לילד זה.
- ילדים הסובלים משעמום –ילדים רבים סובלים מתופעה של הבדלים בין הרמה השכלית שהיא גבוהה לבין ההתפתחות הרגשית שהיא איטית. אם נוסיף לכך את השינויים ברקע הגופני-פיזי, ניווכח שילדים אלה נכנסים למצב של שעמום עקב היכולת השכלית לצד חוסר היכולת לממש את היכולת הביצועית.
- ילדים עם בעיית זיכרון –קשה להם לזכור את הדברים הנאמרים קודם לכן והם מאבדים את רצף ההבנה והקליטה. לילדים אלו מתאימים יסודות לאיזון מטבולי בשם אוליגוטיב AUR (זהב).
- ילדים עם בעיות משפחתיות:
- ילדים החיים בבית עם הורים מסוכסכים ביניהם ומשתמשים בילדים כמניפולציה לסכסוך, או ילדים שההורים מטיחים אחד בשני הערות ציניות.
- הורים המשדרים חוסר חיבה אחד כלפי השני.
- הורים נוקשים המכים את הילד או צועקים במקום לשוחח עימו.
- הורים שאינם מציבים כללי התנהגות וגבולות ומאפשרים חופש יתר. הילד נותר מבולבל, אינו יודע להגיב והופך להיות ילד מתוסכל ועצבני, החושב שלא אוהבים אותו. ההורים חייבים לדעת לפנות לילדים אלה קודם בדברי חיבה, אהבה, חיבוקים ונשיקות, ואז בשלווה לדרוש את השינוי ולפנות לילד מבחינה שכלית, אך לא לפנות לרגש.
שמות נוספים למחלה: בעיות התנהגות, קשיי קשב וריכוז, הפרעות קשב, הפרעת קשב וריכוז הפרעות קשב וריכוז , בעיות קשב וריכוז